Psal se rok 2007, když Norbert Baxa, současný šéfdirigent orchestru opery Divadla J. K. Tyla v Plzni, přišel za vedením teplického divadla s nabídkou oživení letní sezony v nejstarších lázních v Čechách. Měl představu operních inscenací, na jejichž nastudování by se v rámci tak zvané Evropské hudební akademie (EHA) podíleli mladí talentovaní pěvci z mnohých zemí světa, studenti operního zpěvu na Univerzitách Britské Kolumbie (Kanada) a Severní Floridy (USA). Představení měla být provedena v průběhu letních měsíců, kdy Krušnohorské divadlo jako zájezdová scéna bývalo divákům uzavřeno. Přemysl Šoba, ředitel Domu kultury v Teplicích, pod jehož správu divadlo spadá, usoudil, že Baxův nápad má potenciál stát se úspěšným projektem, slovo dalo slovo a letos již potřinácté se koncem července rozezní Krušnohorské divadlo operní hudbou, tentokrát opět Mozartovou.

Tamino a Papagena v Teplicích potřetí

Kouzelná flétna, poslední divadelní kus Wolfganga Amadea Mozarta s libretem Emanuela Schikanedera, byl určen pro lidové publikum Divadla na Vídeňce, kde byl poprvé uveden 30. září 1791. Autoři vyšli z tradice starovídeňské kouzelné opery, jednoho z typů singspielu, zpěvohry kombinující zpívané a mluvené pasáže, v němž vedle postav ze světa lidí vystupovaly různé pohádkové bytosti i zvířata a své uplatnění našly i efekty jevištních mašinérií. Kouzelná flétna se stala nejslavnější ukázkou tohoto žánru nejen díky pohádkovému příběhu, v němž princ Tamino za pomoci kouzelné flétny a komického společníka Papagena hledá cestu k princezně Pamině, dceři Královny noci, ale také díky odkazům na zednářskou symboliku a především díky Mozartově okouzlující hudbě. Cestu do Prahy našla opera rok po vídeňské premiéře a poprvé byla hrána v budově dnešního Stavovského divadla 25. října 1792.

Publikum v Teplicích zhlédlo Kouzelnou flétnu v rámci Evropské hudební akademie poprvé v roce 2007, poté v roce 2010 a do třetice v roce 2016 si jejím prostřednictvím připomnělo 260. výročí narození hudebního génia W. A. Mozarta. Letos se na skvělý hudební zážitek může těšit po čtvrté. Nastudování se režijně chopil Krzysztof Biernacki (USA), Orchestr Severočeské filharmonie Teplice, sólisty a sbor EHA Teplice a členy Brixiho komorního souboru bude řídit Norbert Baxa a dvě mladé italské dirigentky, Nil Venditti a Claudie Patanè. Pěvce „oblékne“ a kostýmy, které spolu se scénou opět zapůjčila Komorní opera Praha, upraví jevištní výtvarník Tomáš Růžek za pomoci Jaroslavy Fialkové, vedoucí fundusu Krušnohorského divadla. Což je tým, který se na úspěších EHA podílí opakovaně.

Mezi profíky i nadšení amatéři

Na rozdíl od profesionálních hudebníků, členové Brixiho komorního souboru jsou nadšení amatéři, kteří už po několik let věnují nastudování operních představení v rámci EHA mnoho volného času. Letos na jevišti velkého sálu Krušnohorského divadla uvidíme a uslyšíme sopranistky Jitku Baierovou a Helenu Kulhanovou, v altových partech Zdeňku Šafaříkovou, Marii Hackerovou a Simonu Hájkovou a mezi tenoristy Pavla Petra.  „Kouzelnou flétnu jsme zpívali už v roce 2016, takže pro nás se jedná spíše o oprášení textu a sborově to není tak náročné. Navíc dílo je to zpěvné a krásné, zkrátka Mozart,“ říká Lenka Doubková. „Trénujeme už od května jedenkrát týdně u kolegyně Marušky Kunclové. Máme před sebou zhruba pět až šest oficiálních zkoušek včetně generálek v divadle.“ Co prý dámy obzvlášť milují, je tak zvaná „kostýmovka“. „Kostýmové zkoušky zbožňujeme, můžeme se parádit a převlékat,“ potvrzuje Lenka. A dodává, že členové sboru jsou zvědaví a těší se, jakou operu vybere Norbert Baxa na příští ročník Evropské hudební akademie.

Premiéra Mozartovy Kouzelné flétny v roce 2019 se odehraje v Krušnohorském divadla v pátek 26. 7. v 19 hodin. První repríza v neděli 28. 7. v 17 hodin a další v úterý 30. 7. a ve středu 31. 7. v 19 hodin.

Ohlédnutí a současnost

První ročník Evropské hudební akademie v Teplicích v roce 2007 proběhl bez problémů a v lázeňském městě sklidil úspěch. Diváci v Krušnohorském divadle zhlédli dvě opery: Lazebníka sevillského a Kouzelnou flétnu, přičemž každé představení bylo odehráno třikrát! Tomu samozřejmě odpovídala návštěvnost, 1 100 posluchačů ve velkém sále bylo nad očekávání pořadatelů. Jednou z účastnic prvního ročníku EHA byla i sopranistka Simone Osborne, která posléze vyhrála pěveckou soutěž Metropolitní Opery v New Yorku  a dnes vystupuje v operních domech v Torontu, Vancouveru v San Franciscu atd.
„Myslím, že je úspěch, že se Evropskou hudební akademii podařilo udržet od počátečního nadšení v roce 2007 až po současnost,“ říká Norbert Baxa. Kromě péče o mladé pěvce má na svých bedrech i mladé talentované dirigenty, neboť součástí EHA je také mezinárodní pěvecký a dirigentský workshop. Dirigenti a sólisté jsou zde připravováni pod vedením světové pěvkyně Evy Randové a šéfdirigenta opery Divadla J. K. Tyla v Plzni Norberta Baxy a publikum se s nimi rozloučí 10. srpna v 19 hodin, na OPERNÍM GALA v koncertním sále Domu kultury v Teplicích. Na koncertu zazní výběr z opery W. A. Mozarta Don Giovanni a z Pucciniho opery La bohéme.

Eva Pecková Stieberová